Shell is al eerder uit zonne-energie gestapt. Exxon doet er niets aan. Vele grote energiebedrijven investeren ook liever in kolencentrales. Echter, je verwacht niet van een slachthuis dat ze goed worden in de productie van duurzame vegetarische hamburgers. Bij Shell stroomt olie door de aderen en organisatie. Dit soort maatschappijen zijn als olietankers op de oceaan; moeilijk wendbaar voor snelle koersveranderingen.
Zonne-energie is een sport voor snelle gemakkelijk wendbare en innovatieve ondernemers. De markt verandert snel. Het is soms opkruisen bij tegenwind, maar verder veel wind mee of heerlijk half aan de wind, maar nooit windstil...
Overigens bewijst electronica gigant Sharp, een van ‘s werelds marktleiders op het gebied van zonnepanelen, dat ook grote bedrijven kunnen geloven in zonnepanelen. Bij Sharp begrijpen ze ook dat grootschalige productie helpt om de kostprijs te verlagen: “massa is kassa”, en die massa afzet markt komt er aan. Niet alleen in Japan.
Shell heeft zelf voorspeld dat in 2040 50% van de energie in de wereld zal komen van duurzame bronnen. Meer waarschijnlijk is dat Shell over niet al te lange tijd een ‘winnaar’ uit de zonne-energie markt zal opkopen. Tenslotte zijn enkele van de ‘kleine’ zonnepaneel producenten al uitgegroeid tot respectabele ondernemingen met duizenden medewerkers en een omzet van enkele miljarden per jaar.
Google groeide binnen 10 jaar uit tot een van de grootste bedrijven ter wereld. Dit is de tijd van de nieuwe economie, dus waarom kan er niet zo een zonne-energie gigant ontstaan?
Zonne-energie speelt geen rol in de mondiale energievoorziening
De bijdrage van zonne-energie aan de wereld energiebehoefte is nu nog minder dan 1 procent, maar deze bijdrage kan snel toenemen. Duitsland is als gidsland op weg om te groeien naar een bijdrage uit zonnepanelen van circa 10 procent van de elektriciteitsbehoefte binnen 5 jaar.
En wat in Duitsland kan, kan in andere landen ook. Voor zich snel ontwikkelende economiën heeft het bouwen van grote centrale kolen- of kerncentrales geen zin meer, als zonnepanelen zo snel zo goedkoop worden. Vergelijk de komst van mobiele telefonie in landen die geen (uitgebreid) telefoonnetwerk hadden, zoals India.
Dat netwerk kwam en komt er ook niet meer. En zo kan en zal het ook gaan met zonne-energie. Het maakt de komst van nieuwe grote centrale energie centrales overbodig, omdat decentrale energie-opwekking effectiever, flexibeler en goedkoper is.
De wereldmarkt voor zonne-energie groeide het afgelopen jaar met meer dan 100 procent. Dat deed het ook al in 2008. Een continuering van zo’n logaritmisch groeiscenario van 100 procent per jaar, is overigens voldoende om in 10 jaar de mondiale elektriciteitsbehoefte te dekken.
没有评论:
发表评论